Hoe verbeter ik de structuur in mijn les? Hoe krijg ik aandacht en hoe houd ik die vast? Hoe schep ik een band met mijn leerlingen? Hoe bepaal ik wat ik tolereer in de klas en wat niet? Hoe zorg ik voor een prettige werksfeer waarin ik als docent het sturende en faciliterende middelpunt ben?
Of je nou een startende docent bent of al jarenlang ervaring hebt in het onderwijs, er zijn soms situaties waarin je niet goed weet hoe je het moet aanpakken. Misschien omdat je nog zoekende bent als beginner, of omdat je ondanks je ervaring niet precies weet hoe te handelen. Hierbij kan ik je coachen. We gaan op zoek naar wat je doelen zijn, en het daaropvolgende coachingstraject bestaat uit gesprekken en lesobservaties.
De lessen worden opgenomen en van feedback voorzien. Die feedback bespreken we en daar ga je mee aan de slag. Na een aantal gesprekken is er een lesobservatie met video-opname en weer feedback. Eventueel volgt er een follow-up met coachingsgesprekken.
De lesobservatie doe ik op basis van de gedragscriteria van de vijf rollen van de docent van Martie Sloter. In het kort: effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Hoe jij die rollen het best kunnen vervullen, leer je tijdens het coachingstraject.